Nablonek torebki i kanalików kretych

Nabłonek torebki i kanalików krętych ulega złuszczeniu i kanaliki wypełniają się wałeczkami krwistymi i szklistymi. Nierzadko nabłonek kanalików na całej swojej długości ulega zwyrodnieniu, martwicy i złuszczeniu. Cierpią w zasadzie te kanaliki nerkowe, których kłębki uległy zapaleniu. Z tego obrazu anatomo-patologicznego widzimy, że ostre zapalenie kłębków nerkowych dotyczy nie tylko naczyń włosowatych kłębków, lecz również wtórnie i kanalików nerkowych, czyli mamy do czynienia z obrazem patologicznym mieszanym w postaci zapalenia kłębków i zwyrodnienia kanalików. Pierwotne zapalenie kłębków nerkowych daje zawsze wtórne zwyrodnienie kanalików, pierwotne zaś zwyrodnienie kanalików nerkowych daje wtórny odczyn zapalny kłębków. Zapalenie kłębków może przebiegać bardzo ostro i doprowadzić ustrój do śmierci. Zwykle sprawa chorobowa w postaci ostrego zapalenia kłębków nerkowych kończy się pomyślnie, proces chorobowy ulega likwidacji i następuje całkowity powrót do zdrowia. W rzadszych przypadkach ostre zapalenie kłębków nerkowych przechodzi w zapalenie podostre, które jest okresem drugim ostrego zapalenia nerek. Najwięcej zmian widzi się wtedy w naczyniach włosowatych kłębka gloneruiocapillaritis. Zmiany mogą wtedy występować w dwóch postaciach, a mianowicie w jednej jako zapalenie naczyń włosowatych kłębka, czyli postać śródwłosowata glonelulonephlitis ituracapillaris, w drugiej jako zapalenie torebki, czyli postać pozawłosowta glonelulonephritis extracapillari. [hasła pokrewne: usg jamy brzusznej wrocław, ostra niewydolność nerek objawy, medical piła rejestracja ]

Powiązane tematy z artykułem: medical piła rejestracja ostra niewydolność nerek objawy usg jamy brzusznej wrocław