Kompleksowy przegląd medycyny bólu głowy

Ból głowy, jedno z najczęstszych zaburzeń, stanowi znaczne obciążenie dla jednostki i społeczeństwa. Słowo kompleksowe w tytule tej książki może odstraszyć niektórych czytelników, ale książka jest łatwa do odczytania i obejmuje wszystkie główne tematy w medycynie bólu głowy. Książka jest podzielona na pięć części i zawiera w sumie 18 rozdziałów. Wydaje się, że kilka rozdziałów ma wpływ na to, że wszyscy autorzy książki pochodzą ze Stanów Zjednoczonych, a większość badań, które oni przedstawiają, przeprowadzono w Ameryce Północnej. Rozdziały w części dotyczą anatomii i fizjologii bólu głowy, epidemiologii bólu głowy oraz aktualnych koncepcji patofizjologii bólu głowy. Te rozdziały są czytelne i nie są przeładowane szczegółami. Rozdziały w częściach 2 i 3 dotyczą diagnozy pierwotnych i wtórnych bólów głowy. Systematycznie analizują wszystkie główne aspekty obecnej międzynarodowej klasyfikacji zaburzeń bólowych głowy (ICHD-II, 2004), zapewniając w ten sposób, że większość z 200 różnych rozpoznań bólu głowy jest opisanych, choć niektóre bardzo krótko. Części 4 i 5 dotyczą leczenia bólu głowy, a rozdziały dotyczące leczenia aborcyjnego i profilaktycznego są zbilansowane i praktyczne w użyciu dla czytelników spoza Ameryki Północnej. Dostępne są aktualne informacje na temat antagonistów peptydu związanego z genem kalcytoniny, bólu głowy w chorobie nerek oraz leczenia bólu głowy podczas ciąży i laktacji.
Pytania przeglądowe pod koniec każdego rozdziału sprawiają, że książka jest przydatna do samodzielnej nauki. Redaktor trzymał każdy rozdział na odpowiedniej długości, a rozdziały można czytać w dowolnej kolejności. Powtarzanie najczęściej było omijane, chociaż kryteria diagnostyczne dla pierwotnego bólu głowy przeszywającego dwa razy są wymienione. Książka nie zawiera tradycyjnej listy referencyjnej, która wydaje się poprawiać czytelność. Listy sugerowanych dalszych materiałów do czytania są dostępne na końcu każdego rozdziału, a obszerny indeks znajduje się na końcu książki.
Jest kilka drobnych punktów do krytykowania. Po pierwsze, niektóre z figur anatomicznych mogły być w kolorze dla lepszej czytelności. Po drugie, można by rozważyć rozdział omawiający, w jaki sposób uzyskać historię bólu głowy i przeprowadzić ukierunkowane badanie fizykalne.
Ta książka została zainicjowana przez The Headache Cooperative of New England, początkowo jako źródło informacji do certyfikacji w subspecjalności medycyny bólu głowy, ale zasługuje na szerszy krąg czytelników. Porównuje to korzystnie z większością książek o bólach głowy, które stały się dostępne w ostatnich latach.
Dr Knut Hagen, doktor medycyny
Norweski Narodowy Ośrodek Bólogłowy, 7006 Trondheim, Norwegia
knut. Nie
Powołanie się na artykuł (1)